KSP.sk

Korešpondenčný seminár z programovania

13.rocnik KSP, priklady 1.kola

Mili priatelia KSP,

pred sebou mate zadania prveho kola uplne noveho 13. rocnika KSP. Dufame, ze sa vam tak ako po minule roky bude KSPcko pacit a ze nam aj nadalej zachovate svoju priazen.

Kedze mame po prvom kole vzdy problemy s tym, ze si poriadne neprecitate propozicie seminara, radime vam (dobre) urobit tak este dnes! Vase riesenia nam posielajte na horeuvedenu adresu (heslo KSP!) a to do 6.11.1995 (rozhoduje peciatka na obalke).

Tych, ktori maju pristup k sieti internet, mozeme potesit nasou WWW strankou, ktoru najdete na adrese http://www.fmph.uniba.sk/www/csp.html.

Takze zostava uz len popriat:

Kto druhemu jamu kope, sam do nej spadne!


1. O kiribatskych klebetniciach

Kiribatske zenicky rady klebetia. Problem je v tom, ze ked si chce jedna Kiribatcanka poklebetit s inou, zvacsa sa musi doplavit na ostrov, kde byva.

Zial, iba medzi niektorymi dvojicami ostrovov funguje kyvadlova prievoznicka doprava a tak zenicka v tuzbe po novych zaujimavych informaciach musi casto aj niekolkokrat prestupovat. Navyse niektori prievoznici su strasne lenivi a tak je ich lodka tak pomala, ze zenicka zvoli radsej inu cestu aj za cenu prestupovania. Zenicky by potrebovali taku tabulku, ktora by povedala, ako dlho trva najkratsia mozna cesta pre kazdu dvojicu ostrovov.

Uloha: Napiste program, ktory nacita pocet ostrovov N a zoznam kyvadlovych ``liniek'' (kazda linka je urcena dvoma cislami ostrovov 1...N a casom prievozu) a vypise tabulku, v ktorej pre kazdu dvojicu ostrovov bude uvedeny cas najkratsej moznej cesty. Predpokladajte, ze cas potrebny na cakanie na kyvadlovu dopravu je zanedbatelny.

Priklad:

N=3
Linky: (1,2,10) (1,3,34) (2,3,100)

Vystup:
 0  10  34
10   0  44
34  44   0

2. O SoDr-e

V softferovom druzstve SoDr maju opat kopec problemov s novym zakaznikom. Ten si kupil pocitac, ktory mal k dispozicii iba jedinu premennu, do ktorej je mozne ulozit jediny znak.

Zakaznik chcel umiestnit pocitac na hranicu. Ked prejde niekto z jednej strany hranice na druhu, pocitac dostane na vstup znak A, ak prejde z druhej strany na prvu, pocitac dostane na vstup znak B. Ak je vecer na vstupe rovnaky pocet pismen A aj B, kazdy je doma a vsetko je v poriadku. V opacnom pripade je potrebne urychlene vyhlasit poplach.

Uloha: Na vstupe je postupnost znakov A a B ukoncena medzerou. Napiste program, ktory zisti, ci je v postupnosti rovnaky pocet pismen A aj B. Nezabudnite, ze vas program smie pouzivat jedinu premennu typu char a aj jej obsah mozno menit iba nacitanim novej hodnoty zo vstupu.


3. O malom lenivom krtkovi II.

Maly lenivy krtko II. spal v brlozku az do vecere. Jeho mamicku to nazlostilo a tak si povedala: ``Co z mojho synceka vyrastie, ked bude taky lenivy!'', a uz ho aj isla budit. ``Vstavaj krtko II.!'', razne sa mu prihovorila, ``ak dneska nepochytas chrobacikov vo vsetkych nasich brlozkoch, tak ta naskutku palickou II. vyobsivam!'' Co mal chudak krtko II. robit, nechcelo sa mu, ale musel vstat.

Krtia rodina mala vybudovanych N brlozkov, pricom kazde dva brlozky boli spojene tunelmi. Kazdy den krtica s krtom preliezli vsetky brlozky a zbierali to, co maju najradsej --- chrobaciky. Teraz mal aj maly lenivy krtko II. zbierat. Ale kedze bol celkom inteligentny, najprv pouvazoval: "Najlepsie, ked cez kazdy brloztek prejdem prave raz a pojdem po takych chodbach, ze sucet ich dlzok bude najmensi." Samozrejme maly lenivy krtko II. chcel svoju cestu skoncit opat vo svojom brlozku, aby mohol spat az do dalsej vecere.

Uloha: Napiste program, ktory nacita pocet brlozkov N a dlzku tunela medzi kazdymi dvoma brlozkami a vypise, aka dlha bude cesta maleho leniveho krtka II.


4. O valcoclovekovi II.

Valcoclovek je taky clovek, ktoreho tvar sa priblizuje tvaru valca s urcitou vyskou a polomerom. Vyskyt ludi takehoto tvaru je velmi vysoky napriklad medzi pracovnikmi francuzskych vinnych pivnic (cim viac vina pracovnik skonzumuje, tym je sirsi). Francuzske vinne pivnice su velke podzemne saly tvaru obdlznika podopierane tenkymi stlpmi. Strany obdlznika su orientovane v smere svetovych stran. Casto sa stava, ze valcoclovek sa zasekne medzi stlpy a vinna pivnica sa stane nepouzivatelnou (zaseknuty valcoclovek zle vplyva na kvalitu vina). Preto si valcoclovek musi vzdy dobre rozmysliet, cez ktoru pivnicu moze ist.

Uloha: Napiste program, ktory nacita rozmery pivnice M,N, pocet stlpov P a polomer valcocloveka R. Potom nacita suradnice stlpov ( [0.00,0.00] je severozapadny roh pivnice, [M,N] juhovychodny ) a napise, ci moze tento valcoclovek prejst pivnicou od zapadnej steny po vychodnu.


5. Frutus, Brutus a zurive vyrazy

``Napisem!'' krical Brutus jedneho vecera v utulnej krcmicke. ``Nenapises!'' oponoval Frutus. ``A just napisem!!'' nedal sa Brutus. ``Ani keby si sa zderivoval!!!'' nedal sa presvedcit Frutus.

Tentokrat sa hadali o tom, kto napise zurivejsi vyraz. Nakoniec svoj spor rozhodli stavkou. Kazdy napisal na servitku svoj vyraz a zacala sa hadka o tom, ktory z nich je zurivejsi. Pri rozhodovani musia vediet, ci nahodou tie vyrazy nie su rovnake (v tom pripade by si asi navzajom vyrazili zuby).

Uloha: Napiste program, ktory nacita dva vyrazy skladajuce sa z jednopismenovych premennych, celociselnych konstant, znamienok +,-,* a zatvoriek ( a ) a vypise, ci su ekvivalentne. Dva vyrazy su ekvivalentne, ak pre kazdu kombinaciu hodnot premennych nadobudaju rovnaku hodnotu.

Mozete predpokladat, ze vyrazy su korektne zadane.


(C) September 25, 1995; Orginzers of the CSP

Účet

Prihlasovanie už nefunguje. Používaj nový KSP web.
 
loading

Redirecting